N12

הזיכרון שלי מלחמת יום הכיפורים

חזרה

יהונתן זקין

חיל השריון
חטיבה 11
קרבות הבלימה בגזרת התעלה

שלושה קטעים מתוך הספר שנכתב לזכרו של שמשון:

1. יהא שמי שמשון. בישראל של אותם ימים, נהגו לְעַבְרֵת את שמות העולים שנשאו שם גלותי. כך לדוגמא, ר׳אלה (אמא של שמשון) קיבלה את השם גאולה.

גם לשמשון לא היה שם עברי, אלא את השם סָמִי, או סָאמֵל, כפי שאמו נהגה לקרוא לו. בארץ המליץ המורה בבית הספר לְעַבְרֵת את שמו ואף הציע לו את השם שמואל, משום שסָמִי הוא שם חיבה נפוץ לשם זה. המורה אף החל לקרוא לו בשם זה, כך שבמשך זמן מה הוא נקרא שמואל.

סמי הבין שהוא לא יכול לשאת את השם שמואל, שהרי זהו שמו של אחיו הבכור, לכן הוא ביקש מהמורה לבחור לעצמו שם אחר. כמו רבים מבני דורו שהעריצו דמויות מהתנ"ך, דמותו של שמשון הגיבור, עליו למד באותה תקופה, קסמה לו, והוא בחר לעצמו את השם שִׁמְשׁוֹן.

2. משפחה מעל הכל.

שמשון אהב אנשים ואנשים אהבו אותו. תמיד היה שם בשביל האחרים, לא כדי לְרַצוֹת, אלא ממקום של נדיבות, דאגה לאחר, חף מאינטרס, אלטרואיסט.

אנשים רבים העידו על שמשון שתמיד היה הראשון להתנדב ולעזור. כפי שכתוב במסכת אבות פרק ד' משנה י"ז: ״יָפָה שָׁעָה אַחַת בִּתְשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בָּעוֹלָם הַזֶּה, מִכָּל חַיֵּי הַעוֹלָם הַבָּא״. כשאדם הולך לעולמו ,נוהגים להזכיר ולספר את הדברים הטובים עליו, ובמקרה של שמשון זה היה דפוס התנהגותו, חלק מאישיותו בחייו. וכך מעידים הסיפורים הרבים ששמענו ומקצתם מובאים פה.

3. הידיעה על נפילתו.

יעקב (האח) שב מהמלחמה, והגיע הביתה סמוך לכניסת השבת ותהה מדוע הסוּכה עדיין בנויה, שכן חג סוכות כבר עבר.

אביו תירץ זאת בכך שלא היה מי שיפרק את הסוכה. שבוֹ החליט במחשבה זהירה לבשר לו תחילה על מותו של שלמה אֵלָה, הבן של דודה מרים. "הידיעה הכתה בי, שלמה היה חבר טוב שלי, הוא בא אלינו, שיחקנו וגם אני הלכתי אליו הרבה, אהבתי אותו," סיפר יעקב בכאב.

הגעתי הביתה אפוף כולי, מאובק, מלוכלך ומזוקן ואבא הציע לי להתקלח, לאכול, וללכת לישון. אמא אמרה לי שנכנסה השבת ומשום כבודו של אבא, שלא אתגלח. בליבי חשבתי למה לא להתגלח? לא הבנתי, אבל ויתרתי כי לא היה לי כוח. אכלתי משהו והלכתי לישון, העייפות גברה על הכל ונרדמתי מיד.

בבוקר השבת התעוררתי לקול תפילת מִשְׁנָיוֹת. לא הבנתי למה נושאים תפילות לעילוי נשמת המת ושאלתי את אבא למה מתפללים? מה קרה לשמשון?

אבא הכניס אותי לחדר והודיע לי ששמשון אחי נהרג, בו בזמן אמא נשברה והחלה לבכות ולצעוק "האם אתה רוצה לדעת איפה שמשון? שמשון מת." כִּי מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד