N12

הזיכרון שלי מלחמת יום הכיפורים

חזרה

קובי שפיבק

חיל הקשר
חטיבה 7
קרבות הבלימה – עמק הבכא

הרגע המכונן - ב-9.10.73 לאחר שנעצרו מאמצי הסורים לפרוץ לישראל בזירה הדרומית והמרכזית הם הטילו את כל יהבם על פריצה לגליל דרך גזרת עמק הבכא. כקצין קשר גדוד 77 בחט' 7, בקרב ההכרעה בעמק הבכא, פנה אלי המגד וגיבור ישראל אביגדור קהלני, לחבר בקשר את הטנקים שהיו בשטח ולא נשמעו לפקודותיו. תחת לחץ כבד של הפגזות ארטילריות, דיביזיות סוריות שמסתערות עלינו ורשתות קשר רועמות, הצלחתי להכניס את כולם לרשת הגדודית. הדבר אפשר לו לשלוט בכלל הכוחות ולהביא לקרב הגבורה ההרואי שהביא לנסיגת הסורים ובהמשך לניצחון ברמת הגולן. על קרב זה אמר לנו רפול, מפקד האוגדה לימים הרמטכ"ל - "אתם הצלתם את מדינת ישראל."

בעקבות הכללת סיפור המלחמה שלי בספר "מאה שנות קשר", קהלני שלח לעורכים את הדברים הבאים:

"גדוד עוז 77 לחם ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. הגדוד עמד בכל משימותיו בקרבות ההגנה ולאחר מכן בדרך לדמשק. קובי שפיבק שימש כקצין קשר של הגדוד והיה לחלק מהנוף היפה של לוחמי הגדוד. קובי סיפק לנו מענה לכל סוגיה באשר ליכולת שלנו לשלוט בכוחות תוך לחימה קשה. לקובי הייתה התושייה להאזין לרשתות הקשר וברגעים של חוסר תקשורת לקח לידיו את החיבור בין הכוחות. ברגעים הקריטיים בקרב בעמק הבכא השכיל להעביר את כל הטנקים בגדוד תחת רשת גדודית וכך נתן למג"ד כלומר לי להניע את כל הטנקים לעמדות אש וכך להכריע את הקרב אולי הקשה ביותר שהיה לנו ושינה את פני המערכה.

אני מודה לקובי על שידע לתת לכולנו לנצח.

בכבוד רב, אביגדור קהלני".

על רגעי שיא נוספים של הצלת לוחמים וציוד קשר קריטי למלחמה, סיפר האלוף במיל' שלמה ענבר, שהיה קצין קשר ראשי במלחמה, בטקס לציון 70 שנה לחיל הקשר, שנערך בעמק הבכא.

" ...נמצא אתנו קהלני גיבור ישראל ונמצא אתנו קובי שפיבק שהוא גיבור חיל הקשר במלחמת יום הכיפורים….

…ולמטה לא ראו קרקע, היו טנקים שרופים, דלוקים, חתוכים. אבל כל טנק שלנו, אני חושב שקהלני שלח אותו, לחלץ את הצוות שהיה שם. אבל הוא ירד בסכנת חיים וחילץ את הצוותים. אבל, קצין קשר הוא קצין קשר. קצין קשר לא ישאיר ציוד בשטח. לא רק שלא משאירים פצועים, ציוד בשטח. נכנס אישית לתוך הטנקים והוציא נדמה לי את הכובעים האנטנות וכל האביזרים…"

בתמונות:

1. עבודת מורשת על פעילותי במלחמה, שנעשתה על ידי צוערי חיל הקשר.

2. עומד ליד שיר שכתבתי במלחמה - 'אחי גיבורי הגולן', להנצחת גבורתם ההרואית של חברי מגדוד 77. השיר נמצא באנדרטה לגדוד, בעמק הבכא.