N12

הזיכרון שלי מלחמת יום הכיפורים

חזרה

רפי כהן

חיל הרגלים
חטיבה 317
קרב אום בוטנה

לאחר שני ניסיונות כיבוש לא מוצלחים של חטיבת השריון כנגד כוח נ"ט של הצבא הסורי ב'אום בוטנה', הוחלט לבצע פשיטה לילית לכיבוש המתחם ע"י כוח צנחנים מחטיבת המילואים שבמסגרתה שימשתי כלוחם.

מיד עם הגיענו ליעד נתקלנו בלחימה עיקשת מטווחים של מטרים בודדים מכוח סורי ששהה במתחם.

כמי שהיה בחוד הכוח, נתקלנו בכוח סורי ששהה בתעלות במתחם ומשם ניהל ירי בלתי פוסק לעברנו מטווח של 2-3 מטרים מאיתנו.

המ"מ יוסף יונאי החליט להותיר 2 מקלענים (אני ביניהם) וצוות מא"ג באותו שטח שהמטרה היתה לרתק את הכוח הסורי ובמקביל הוא ביצע איגוף משמאל עם יתר הלוחמים כדי לרתק את יתר הכוח הסורי ששהה במתחם.

עם תחילת תנועת כוח האיגוף ותוך כדי ירי שלנו לעבר העמדה הסורית, אחד הלוחמים – יוסי רוזנבאום חטף כדור ונפצע. תוך כדי הלחימה, יוסף יונאי המ"מ נתקל במעצור בנשק. הסורים ניצלו את הרגע הקריטי הזה והשיבו אש לעבר יוסי שחטף כדור בראשו ונפל לתוך התעלה בה נמצאים הכוח הסורי.

תוך כדי הלחימה, הגיע המ"פ עמירם וילנאי ושאל איפה יוסי.

תיארנו בפניו את התקרית ושיוסף נמצא פצוע ירי בתעלה.

עמירם המ"פ ביקש שנמשיך בירי רתק לכיוון התעלה בזמן שהוא ינסה לבדוק מה עלה בגורלו של יוסף. בזמן שעמירם ניסה להציץ אל תוך התעלה נורה לעבור צרור שבמזל רק שפשף את לחיו.

שבתאי קן דרור שזיהה מיד את הירי, השיב אש וחיסל את הלוחם הסורי.

בשלב מסוים הבין הפיקוד הסורי שהיעד נכבש על ידינו, ומיד החל בהפגזה ארטילרית שנמשכה מספר שעות עד לעלות השחר מבלי להתחשב אפילו בלוחמים שלהם שנותרו במתחם.

בכנות אודה שבמהלך אותו לילה לא האמנתי שאשרוד את ההפגזה והתקווה היחידה שהיתה לי היא שככל שיפול לידינו פגז. שיפול ישירות עליי כדי לא לסבול מכאבים וממתח של מה יקרה עכשיו.

עם עלות השחר תותחינו השיבו אש למקורות הירי וההפגזה הסורית נבלמה.

עם שוך הקרב התחלנו לשמוע צעקות, חלקו בעברית וחלקן בערבית כך שלא ידענו בדיוק במה מדובר. לפתע מתגלה לנו לוחם מהפלוגה זאב פולק, מצעיד כעשרים לוחמים סורים שזרקו את נשקם ונכנעו.

עם ארגון הפצועים וההכנה ליציאה מאזור הקרב, גילינו כי המ"מ יוסף יונאי נהרג מאותו ירי במהלך הקרב בלילה.

עם הגיענו לשטחי הכינוס קיבלנו כמה שעות של מנוחה בלבד, ומיד לאחר מכן קיבלנו פקודה לצאת שוב למתחם 'אום בוטנה' מכיוון שהסורים מנסים לכובשו בחזרה.

המחשבה לחזור לאותו מתחם ארור בו איבדנו את יוסף היה קשה אך לא היה ספק שאנחנו הולכים לבצע את המשימה.

בהמשך השתתפנו בכיבוש החרמון הסורי ובסיוע לכוח גולני שספג אבדות בכיבוש החרמון הישראלי. לזכרו של יוסף יונאי

רפי כהן – מושב בקעות