N12

הזיכרון שלי מלחמת יום הכיפורים

חזרה

אלכס סייפן ז"ל

אוגדה 143 - ללא חטיבה ספציפית
קרבות הבלימה – ח'ושנייה

השיר שכתב אבי, אלכס סייפן ז'"ל, לזכר חבריו שנפלו במלחמת יום הכיפורים.

במהלך שנת 1972 הוקמו שלושה גדודי סיור. גדס"ר 134 השתייך עם הקמתו לאוגדה 36 בפיקודו של רפול. הגדודים שילבו שלוש פלוגות שהיו בנויות מכוח טנקים נגמ"שים וג'יפים.

משימתה העיקרית של שלושת הגדודים היתה להשפיע על זירת הלחימה האוגדתית ע"י השתלטות יזומה על שטחי מפתח ואספקת מודיעין זמין בשדה הקרב בזמן אמת. לאחר שנה מיום הקמתו כבר היה נתון הגדוד בתוך המערכה הגדולה שהתחוללה ברמת הגולן. בסיסו העיקרי של הגדוד היה מאויש על ידי אנשי מילואים בעלי ניסיון רב, אליהם צורפו צעירים יוצאי סיירת וצוותי טנקים. עם פרוץ הקרבות לא הצליח הגדוד להגיע לגזרת הלחימה שיועדה לו והוכפף לאוגדה 210 ולחם במרכז רמת הגולן מול המאמץ הסורי בגזרת חושניה והשתתף בבלימת הצבא הסורי ובניסיונו להעמיק את חדירתו ולכבוש את הגליל.

היום הרביעי ללחימה, 10.10.1973, אחרי שהגדוד איבד כמה מלוחמיו הטובים בקרב מול הסורים

הטנקים החלו להדוף את הסורים מאזור הר יוסיפון ותל חזקיה. הכוח נע אחרי חטיבה 179. על הכוח נורו מס' טילי סאגר שלא פגעו. הכוח המשיך לנוע על ציר "קטקומבה" ועל ציר "רשת" בפריסה רחבה דרומה ופתח באש על האויב הנסוג והשמיד טנקים, משאיות שגררו תותחים ורכב נושא קטיושות. הטנקים המשיכו לכיוון רכס חזקיה וחברו אל כוח גולני שהיה מכותר ונצור במוצב 110 מאז פרוץ הקרבות.

בשעות הצהריים התארגן הכוח לפריצה לשטח סוריה. הנגמ"שים פוצלו לכוחות משנה והוצמדו ליחידות הטנקים. הכוחות התמקמו לאורך ציר המערכת והטנקים פתחו באש ופגעו במספר טנקי אויב. לאורך שעות אחר הצהריים ניתכה על הכוח אש ארטילרית כבדה.

עם דמדומי הערב התקבלה הוראה להתרכז לחניון לילה בסמוך לציר "רשת"54. הלוחמים סיפרו כי היתה זו מעין הפסקה בה חלק מהכוח יצא מהכלים המשוריינים התיישב על הקרקע ושתו קפה ותה. לאחר שרוב הכוח התרכז באזור הפתיע את הכוח מטח קטיושות ופגזי ארטילריה שנורה על שטח החניון. נגמ"ש של היחידה נפגע ישירות מקטיושה . שישה לוחמים מצוות הנגמ"ש נהרגו במקום שלושה לוחמים נוספים נפצעו ופונו לבית חולים שם נפטרו שניים מהם. הכוח מיהר לעלות בחזרה על כלים המשוריינים ולהימלט מהחניון בעודם עדים לתופת כשחבריהם ללחימה נשרפים חיים אל מול עיניהם: סמל יצחק וימר ז"ל, סמל אורי זילברשטיין ז"ל, סמ"ר ישעיהו (שעיה) כהן ז"ל, סמל יחיאל (יחיא) עבדו ז"ל, סמל חגי רוזנטל ז"ל, סמל בנימין שצ'ופקביץ (צ'ופה) ז"ל, סמל גיל לביא ז"ל, סמ"ר צבי סדן (צבה) ז"ל.

בכניסה לקיבוץ אלוני הבשן הוקמה אנדרטה לזכרם של הנופלים על שרידי הנגמ"ש השרוף. לאחר המלחמה נטעו החברים ליחידה עץ ארז שברבות השנים הצמיח שורשיו אל תוך פלדת הנגמש