N12

הזיכרון שלי מלחמת יום הכיפורים

חזרה

יחזקאל דניאלי

חיל הקשר
אוגדה 143 - ללא חטיבה ספציפית
ללא קרב ספציפי

אוגדה 143 של אריק שרון. הייתי צמוד אליו כל המלחמה ושמעתי את כל דבריו כי הייתי אחד הקשרים האישיים שלו. כתבתי לנכדים את כל זכרונותיי מהמלחמה הארורה הזו.

בצהרי יום כיפור שמעתי מטוסי קרב מעל הדר יוסף ומיד הבנתי שפרצה מלחמה.

שמעתי דפיקות בדלת והועליתי על משאית לדרום. הגענו לשדה תימן והצטיידנו מבלי לחתום בכלל, בהוראת אריק.

נכנסנו דרך קציעות ולאחר חצי שעה התפוצץ צמיג ועמד להתלקח. החברים חשבו לרדת לצד הכביש ולהמתין לחוליה טכנית, אני התנגדתי ומצאתי חוט ברזל שבאמצעותו קשרתי את הסרן לשילדת הרכב, כדי למנוע את התלקחות הצמיג.

הגענו לביר גפגפה ופתאום צללו מעלינו מטוסי מיראז' לובים וירו עלינו טילים.

המשכנו לכיוון טאסה והתפרשנו סביב הבונקר של המפקדה של אריק.

ביום הרביעי הגשתי לו את קו הסיוע האווירי. הוא שמח מאד וקרא לעוזריו לתת לי סיגריות. בלילה נורו עלינו טילי פרוג שהצלחנו לפגוע בהם לפני שהתפוצצו מעלינו.

למחרת החליט אריק לשלוח אותנו - 5 אנשי קשר - לחווה הסינית, כדי למסור לגדוד הצנחנים של יצחק מרדכי וגיורא איילנד מכשיר קשר. הוא העמיד אותנו באוהל שלו ונפרד מאיתנו.

אמרתי לחברים שכולנו נשתדל לבצע את המשימה ומי שיחזור חי, שיבקר בבתים שלנו. לבסוף הוא ביטל את המשימה כי לא היה סיכוי שנחזור חיים.

אח''כ המשכו באורות מלאים לכיוון התעלה, אך הנהג שלנו ויקטור התחיל לאבד את השליטה על ההגה כל פעם שהמסוקים המצרים צללו מעלינו. דחפתי אותו וישבתי לנהוג במקומו עד התעלה.

הגענו לראש הגשר המופגז מכל עבר, והצלחנו לחצות על גשר הדוברות. חלק מהרכבים נפלו למים על צוותיהם.. הגענו לצד השני, לג'ונגל עבות, ונכנסנו אל הבונקרים של הקצינים המצרים.

מצאנו ארגזים מלאים ב''סמים'', כך חשבו כולם, שהם הפכו את המצרים כל כך אמיצים. להפתעת כולם, אני שיודע לקרוא ערבית, בלעתי מיד 3 כדורים.. כי היו אלה סוכריות מנטה (נענע).

בהמשך היגענו לדיפר סוויר, תוך כדי ספיגת קטיושות מכל עבר. אלה נורו עלינו מהצד הישראלי של התעלה ע"י הארמיה השנייה והשלישית.

משה דיין עולה לשיחה ומבקש ממני את אריק, דרשתי ממנו סיסמא שבעצמי לא ידעתי מהי, הוא לא ענה לי וניתק.

את המוטיבציה האמיתית לאומץ של המצרים מצאתי ביומנים שעל החללים המצרים. אלו היו ''המדריך לחייל'' (דליל אלג'נדי). בהם היו פסוקים מהקוראן ודברי עידוד הרמטכ"ל אליהם.

אח''כ מצאתי בנגמ"שים השרופים שלהם מפות סודיות ביותר של כל מערך הכוחות המצריים בגזרה. מסרתי אותם לביטחון שדה.

בלילות רצתי בין כוחותינו, תוך כדי שאני שר בקול רם שירים עבריים על מנת לא להיפגע מאש ידידותית. אריק מלך ישראל נתן את הביטחון להסתער. לפני הצליחה היגיע הרב גורן וחילק לנו ספרוני תהילים וספר תורה שרקדנו סביבו.

הרגשנו את משק כנפי ההיסטוריה.

מס' אישי 493321